Idee Scan - Haalbaarheid van je idee

Voor ondernemers die al een tijd met een idee voor hun bedrijf lopen, maar er niet aan toe komen om dit verder te onderzoeken of op te starten, werk ik met mijn eigen Idee Scan. Eindelijk gericht aan de slag met je idee.

 

In deze reeks van drie artikelen zal ik de drie hoofdonderdelen van de scan laten zien. Vandaag het eerste deel, de haalbaarheid van je idee.

 

Creëer overzicht

Je hebt een idee voor je bedrijf: nieuw product ontwikkelen, nieuwe doelgroep bereiken, werken met nieuwe technieken, organisatie verbeteren, enz.

 

Denk eerst na over de volgende vragen:

  • Omschrijf in één zin wat je idee is.
  • Waarom denk je dat dit goed is voor je bedrijf?
  • Hoe denk je dat dit bijdraagt aan de koers waar je met je bedrijf op zit voor de komende 3-5 jaar?

 

Het kort kunnen omschrijven van je idee en het uitleggen van het waarom zijn belangrijk om medewerkers en andere stakeholders uiteindelijk mee te krijgen, wat belangrijk is voor de haalbaarheid.

 

Creëer inzicht

De volgende vragen zullen je helpen om een beeld te krijgen van de haalbaarheid.

 

Kun je nog 1 of 2 andere manieren bedenken om het doel dat je met dit idee hebt te bereiken? Zet de ideeën dan naast elkaar in een tabel en benoem voor elk idee de volgende aspecten.

  • Sluit het idee aan bij de sterktes van je organisatie? Heb je de juiste kennis en ervaring in huis?
  • Sluit het idee aan bij de kansen en trends in je markt?
  • Welke investeringen zijn nodig bij de uitvoering van dit in idee? Denk aan ontwikkelingsuren/-materialen, machines, voorraad, marketing, extra personeel, enz. Kun je dit financieren?
  • Heb je partners nodig: ontwikkeling of inkoop en kun je deze bereiken in de markt?
  • Komen er mogelijke bezwaren van personeel of bestaande klanten als je dit doorvoert?
  • Is er voldoende marktpotentieel voor dit idee?

 

Creëer uitzicht

Om je idee uiteindelijk werkelijkheid te zien worden is ook actie noodzakelijk.

  • Zijn er zaken die je nog nader wil onderzoeken n.a.v. bovenstaande vragen?
  • Hoe kun je hier antwoorden op vinden: Internet, gesprekken met kennispartijen, potentiële afnemers of medewerkers die betrokken gaan worden, enz.?
  • Welke actie kun je vandaag hiervoor ondernemen: mailtje sturen, afspraak plannen, uurtje tijd in je agenda plannen komende week?

 

De eerste stap voor het aan de slag gaan met het idee dat al langer in je hoofd zit is gezet.

Dit is toch waarvoor je ondernemer geworden bent? Je energie gebruiken om ideeën uit te werken en te realiseren!

 

Ik hoop je hiermee inspiratie en handvatten gegeven te hebben om stap voor stap met je idee aan de slag te gaan.

Wil je met frisse inzichten van buiten, samen met mij, aan de slag met de Idee Scan kijk voor meer info op: Idee Scan.

 

Binnenkort het 2e deel van deze reeks over de Idee Scan. Dit zal gaan over de impact van je idee op de verschillende onderdelen van je bedrijf. 

 

Wil je een melding ontvangen als mijn volgende artikel geplaatst is, vul dan nu onder aan de pagina je mailadres in.