Idee Scan - Impact van je idee op je bedrijf

Voor ondernemers die al een tijd met een idee voor hun bedrijf lopen, maar er niet aan toe komen om dit verder te onderzoeken of op te starten, werk ik met de Idee Scan. Eindelijk gericht aan de slag met je idee.

 

In deze reeks van drie artikelen zal ik de drie hoofdonderdelen van de scan laten zien. In dit tweede deel, de impact van je idee op je bedrijf. Wil je het eerste deel teruglezen, klik hier: Idee Scan - Haalbaarheid van je idee.

 

Creëer overzicht

Je hebt een idee voor je bedrijf: nieuw product ontwikkelen, nieuwe doelgroep bereiken, werken met nieuwe technieken, organisatie verbeteren, enz.

 

Op het moment dat je iets gaat veranderen of toevoegen aan je bedrijf heeft dit impact op verschillende onderdelen, in ieder geval op de volgende onderdelen: je product- of dienstenaanbod, je klanten, de organisatie en financieel.

 

Het is belangrijk je ervan bewust te zijn dat er meerdere radars gaan draaien als je aan één knop draait.

Op welke vlakken denk je dat je idee impact zal hebben binnen jouw bedrijf?

 

Creëer inzicht

We gaan nu verder kijken welke veranderingen in je bedrijf nodig zijn om je idee te realiseren.

 

Product- of dienstenaanbod

  • Als je een nieuw product gaat toevoegen voor je bestaande doelgroep, bekijk dan wat voor impact dit zal hebben op de andere producten. Verwacht je (deels) een verschuiving van omzet? Is dit juist gewenst of juist niet?
  • Zijn er misschien wijzigingen nodig aan je huidige producten om het nieuwe product goed aan te laten sluiten bij je huidige producten?
  • Past de prijsstelling in verhouding tot je bestaande aanbod?
  • Wil je een nieuwe doelgroep aanboren? Zijn er hiervoor wijzingen in je producten nodig, afgestemd op de specifieke wensen van de nieuwe doelgroep?

 

 Doelgroep

  • Als je een nieuw product toevoegt, hoe ga je je doelgroep hierover informeren en warm voor maken?
  • Als je een nieuwe doelgroep wilt benaderen, hoe ga je ze bereiken en je naamsbekendheid opbouwen?
  • Als je de organisatie wilt verbeteren heeft dit invloed op je klanten?

 

Organisatie

  • Heb je extra personeel nodig?
  • Veranderen er taken van medewerkers?
  • Heeft het invloed op je productie- of inkoopproces?
  • Wat gaat je personeel vinden van de verandering, hoe krijg je ze mee?

 

Financieel

  • Zijn er investeringen nodig?
  • Heb je extra voorraad nodig?
  • Hoe kun je dit financieren?

 

De antwoorden op deze vragen geven je de eerste inzichten over de impact van je idee op je bedrijf.

 

Creëer uitzicht

Om je idee uiteindelijk werkelijkheid te zien worden is ook actie noodzakelijk.

  • Zijn er zaken die je nog nader wil onderzoeken n.a.v. bovenstaande vragen?
  • Hoe kun je hier antwoorden op vinden: Internet, gesprekken met kennispartijen, potentiële afnemers of medewerkers die betrokken gaan worden, enz.?
  • Welke actie kun je vandaag hiervoor ondernemen: mailtje sturen, afspraak plannen, uurtje tijd in je agenda plannen komende week?

 

De tweede stap voor het aan de slag gaan met het idee dat al langer in je hoofd zit is gezet.

Dit is toch waarvoor je ondernemer geworden bent? Je energie gebruiken om ideeën uit te werken en te realiseren!

 

Ik hoop je hiermee inspiratie en handvatten gegeven te hebben om stap voor stap met je idee aan de slag te gaan.

Wil je met frisse inzichten van buiten, samen met mij, aan de slag met de Idee Scan kijk voor meer info op: Idee Scan.

 

Binnenkort het derde deel van deze reeks over de Idee Scan. Dit zal gaan over het actieplan om je idee te realiseren. 

 

 

Wil je een melding ontvangen als mijn volgende artikel geplaatst is, vul dan nu onder aan de pagina je mailadres in.