6 manieren om te groeien zonder extra personeel

Op dit moment is het moeilijk om aan goede medewerkers te komen. Hoe kun je toch groeien zonder extra medewerkers?

 

In dit artikel ga ik er vanuit dat je doelstelling met groei is om je winst te maximaliseren, dus niet alleen omzetgroei. Zoals je als ondernemer weet is omzetgroei namelijk niet automatisch winstgroei.

 

  1. Prijzen verhogen

Klinkt misschien erg voor de hand liggend, maar het is belangrijk om van tijd tot tijd je prijs te evalueren. Kijk daarnaast ook eens naar het product of de dienst die je levert. Kun je het unieker maken, kun je meer toegevoegde waarde leveren, kun je meer vragen vanwege maatwerk dat je biedt, enz.?

 

  1. Verkoopvolume verhogen (met dezelfde mensen)

Door inefficiënte stappen uit je proces te halen kun je een hoger verkoopvolume realiseren met dezelfde mensen. Denk hierbij onder andere aan: handmatige werkzaamheden die je kunt automatiseren, doorlooptijden en onnodig verplaatsen van onderdelen.

 

  1. Fouten en verspilling beperken

Een ander belangrijk onderdeel om meer verkoopvolume te realiseren en/of kosten te verlagen is het beperken van fouten. In welk onderdeel van je proces komen vaak fouten voor? Dit kan gaan van afspraken met klanten vastleggen, tot inkopen, tot facturatie.

Hoe kun je deze fouten gaan beperken? Dit verhoogt ook nog direct de klanttevredenheid.

 

  1. Meer standaardisatie

Kun je (onderdelen van) jouw product of dienst standaardiseren? Dit levert tijd- en materiaalbesparingen op, waardoor je kostprijs lager wordt.

 

  1. Afscheid nemen van klanten of producten met lage marge

Maak een overzicht van de marge per klant en marge per product en bekijk hoe je je meer kunt richten op de klanten (of klantgroepen) en producten waar je goede marges op haalt. Houd hierbij rekening met de totale kosten van de verkoop aan je klanten, niet alleen de inkoopkosten. Je kunt waarschijnlijk direct een paar klanten noemen, die veel dingen terugsturen, veel vragen stellen of veel service eisen. Dit kan ook betekenen dat je bij sommige klanten de prijzen gaat verhogen. Dit heeft het risico dat ze afscheid van je nemen, maar daardoor krijg je dan wel ruimte om nieuwe betere klanten aan te trekken.

 

  1. Verlaag je werkkapitaal

Werkkapitaal bestaat uit je voorraad + debiteuren -/- crediteuren. Om dit te financieren heb je mogelijk een dure rekening-courant rekening bij de bank. Verlagen van je werkkapitaal levert daarmee direct een besparing aan rentekosten. Moet je zoveel in aantallen en in soorten producten op voorraad houden? Weegt de mogelijke korting op inkopen bij grote hoeveelheden op tegen het financieren van de voorraad? Is het erg als de levertijd iets langer is als je een niet veel gebruikt onderdeel pas bestelt als je een order hiervoor hebt? Kun je betalingstermijnen van debiteuren verkorten en te late betalingen sneller opvolgen?

 

Veel succes met het bekijken van de punten waarop jij meer uit je bedrijf kunt halen. Ik hoop dat deze ideeën je een stap op weg helpen.

 

Groeien is geen project,

Groeien is een proces.

 

Wil je bespreken welke groei- en verbeterkansen er in jouw bedrijf zijn? Plan dan hier direct een gratis 30 minuten telefonisch inzicht gesprek

 

Wil je een melding ontvangen als mijn volgende artikel over bedrijfsgroei geplaatst is? Vul dan onder aan de pagina je mailadres in.