Ondernemers zijn net brandweermannen

Grote klant gaat weg, een medewerker die niet mee wil veranderen, prijzen staan onder druk, fout in de uitvoering, je bent de hele dag bezig met brandjes blussen.

 

Maar ja, dat hoort bij het ondernemen, toch…?

 

Of niet?

 

Ja en nee. Ja, uitdagingen en problemen horen bij het ondernemen, maar er zijn 2 manieren om hier mee om te gaan.

  1. Je laat je er door leiden en bent er de hele dag druk mee, waardoor je niet aan de ontwikkeling van je bedrijf kunt werken. Er is alweer een dag om, alweer een maand om en alweer een jaar voorbij.
  2. Succesvolle ondernemers gaan met de problemen aan de slag en kijken over de problemen heen naar de stip aan de horizon waar ze het komende jaar naar toe willen.

 

Om je problemen echt bij de bron aan te pakken en doelgericht te ondernemen is het belangrijk om regelmatig met anderen hierover te sparren. Je hebt inzichten en reflectie van buitenaf nodig om het beste uit je bedrijf te halen.

 

Er zijn 3 niveau's van sparren:

  • Je hart luchten

Voorbeelden van je hart luchten: er over praten met je partner, ter sprake brengen bij collega ondernemers op een netwerkborrel, het eens benoemen in een gesprek met je verzekeringsadviseur en het vervolgens wegwuiven met de opmerking: 'het hoort bij het ondernemen'.

 

  • Koffie drinken

Bijvoorbeeld met een collega ondernemer of je accountant die wel een keer met je wil meedenken over je bedrijf en de zaken waar je tegenaan loopt. Zij kennen vaak uit ervaring je problemen en kunnen daardoor goed doorvragen. Dit zet je aan het denken over je huidige aanpak en wat misschien anders kan. Maar de volgende dag wordt je weer opgeslokt door de drukte en brandjes van dat moment.

 

  • Gestructureerd aan de slag met een ondernemersadviseur

Een ervaren ondernemersadviseur geeft je handvatten en modellen om je bedrijf samen te analyseren. Waar zitten precies verbetermogelijkheden? Dit geeft nieuwe inzichten specifiek voor jouw situatie en bedrijf. Daarnaast zet een adviseur ook een stap verder door je te helpen een concreet en realistisch stappenplan te maken. Het is goed om te weten waar je heen wilt, maar de uitdaging zit er met name in om van A naar B te komen. Medewerkers meekrijgen en jezelf niet verliezen in de verleidelijke 'waan van de dag'. Met deze aanpak kom je tot een onderbouwde koers die je op gaat, krijg je structuur en handvatten mee om te blijven werken aan vooruitgang en kun je die gewenste stap met je bedrijf realiseren.

 

Waar sta jij over 1 jaar met je bedrijf?

Bedenk wat jij op dit moment nodig hebt om meer resultaat uit je bedrijf te halen, zonder aan het eind van de dag te zijn 'uitgeblust'.

 

Groeien is geen project,

Groeien is een proces.

 

Wil je onderzoeken welke groei- en verbeterkansen er in jouw bedrijf zijn? Doe dan hier in 10 minuten de online Quick Scan.

 

Wil je een melding ontvangen als mijn volgende artikel over bedrijfsgroei geplaatst is? Vul dan onder aan de pagina je mailadres in.