Groeistrategieën

Waar liggen de groeikansen voor jouw bedrijf? Een vraag waar ik het veel met ondernemers over heb.

Maar laten we eerst eens kijken wat groei betekent voor jouw bedrijf. Wat mij betreft is groei een heel breed begrip. Voor veel bedrijven is het niet persé meer omzet of meer mensen in dienst. Veel MKB ondernemers geven aan dat ze groei in de eerste plaats zien als het stabieler maken van hun bedrijf. Door een betere spreiding in klanten en diensten of door een betere verdeling van kennis en ervaring in de organisatie. Groei in omzet is een middel om dit te realiseren.

Volgens het groeimodel van Ansoff zijn er 4 vlakken waarop je kunt groeien. Gebaseerd op bestaande of nieuwe doelgroep en daarnaast bestaande of nieuwe producten/diensten.

Groeistrategieën Ansoff

Zo ontstaan in de matrix 4 groeistrategieën.

  1. Groeien met je bestaande producten in je huidige doelgroep.
  2. Groeien met nieuwe producten in je huidige doelgroep.
  3. Groeien door je bestaande producten aan te bieden aan een nieuwe doelgroep.
  4. Nieuwe producten aanbieden bij een nieuwe doelgroep. Dit is feitelijk een nieuw bedrijf.

 

In doelgroepen kun je op verschillende manieren uitbreiden afhankelijk van hoe breed of smal je huidige doelgroep is. Een paar voorbeelden:

  • Lever je alleen aan zakelijke klanten kun je kijken of je ook aan particulieren kunt leveren of andersom.
  • Zijn je huidige klanten vooral overheidsinstellingen kun je kijken of je ook aan het bedrijfsleven kunt leveren.
  • Richt je je nu alleen op vrouwen, kun je wellicht ook je producten/diensten aan mannen aanbieden.
  • Zijn je klanten nu vooral oudere mensen, kun je kijken of je ook aan jongeren kunt gaan leveren.

 

Bij uitbreiding in producten of diensten is het belangrijk om onderscheid te maken tussen vervangende producten of aanvullende producten. Uitbreiden in vervangende producten valt onder groei binnen je bestaande producten. Dit geldt bijvoorbeeld als je naast een bepaald merk ook een nieuw merk in je assortiment opneemt dat voor dezelfde doelgroep is. Bij aanvullende producten kun je denken aan een hoveniersbedrijf dat naast regulier tuinonderhoud bij particulieren ook tuinontwerp gaat aanbieden.

Over het algemeen is vlak 1 de makkelijkste weg als hier nog ruimte is in jouw markt. Daarna komt vlak 2, omdat het vaak makkelijker is om nieuwe producten aan te bieden aan bestaande relaties dan om nieuwe relaties te bereiken en het vertrouwen van te winnen. Een uitzondering hierop zijn technische bedrijven, waar het moeilijker is om uit te bereiden in producten. Daarna volgt vlak 3 en vlak 4 is vanzelfsprekend het lastigste.

In het MKB is het niet aan te raden om tegelijk in meerdere vlakken te willen groeien, tenzij je per vlak een apart projectteam kunt maken.

Beantwoord voor jezelf eens de volgende vragen:

  • In welke vlakken ben jij over de jaren heen gegroeid? En hoe is dit gegaan of waar ben je tegenaan gelopen?
  • In welk vlak zou je nu willen groeien?
  • Hoe ga je dit aanpakken?

 

Tot slot 3 tips:

  • Het is in het MKB niet aan te raden om tegelijk in meerdere vlakken te willen groeien, tenzij je per vlak een apart projectteam kunt maken.
  • Let er op dat je over de jaren heen niet alleen steeds nieuwe producten/diensten of doelgroepen blijft toevoegen, maar maak van tijd tot tijd ook eens een analyse op welke producten of doelgroepen je (nog) de beste marge maakt. En durf van richtingen met een slechte marge ook af te stappen.
  • Het zit van nature in ondernemers om steeds met nieuwe dingen bezig te willen zijn, maar ook vlak 1 kan een hele goede stabiele groeistrategie zijn. Vergeet deze niet.

 

Wil je eens sparren over jouw groeikansen? Plan dan direct hieronder een gratis Quick Scan.

Over Marjon Cremers

Mijn naam is Marjon Cremers, ik help ondernemers om het beste uit hun bedrijf te halen. Wil je eens sparren over jouw bedrijf en toekomstplannen plan dan hier een Zoom gesprek.

Andere blogs

Groeistrategieën

Waar liggen de groeikansen voor jouw bedrijf? Een vraag waar ik het veel met ondernemers over heb. Maar laten we eerst eens kijken wat groei

Idee Scan

Heb jij ook zo’n fantastisch idee voor je bedrijf in je hoofd, maar komt het er niet van om er mee aan de slag te

Van uitstellen naar aanpakken

Meer dan de helft van de ondernemers geeft aan wekelijks of zelfs dagelijks last te hebben van uitstelgedrag. Het lukt niet om te doen wat

Bericht van Sinterklaas

Beste ondernemer,   Sint wil je graag in het zonnetje zetten, Dit jaar zal wel gevoeld hebben als een estafetten.   Je hebt een speciale

E-Book

Dit E-book staat vol tips om los te komen van de waan van de dag en te werken AAN je bedrijf.

Vraag het hier gratis aan.