Grip op cijfers: Onderhanden projecten

Een ondernemer die meer resultaat uit zijn bedrijf wil halen moet inzicht hebben in zijn cijfers op basis waarvan hij kan bijsturen.

 

En nee, dat hoeft niet ingewikkeld te zijn.

En nee, dit is geen taai accountancy verhaal.

 

Als bedrijfskundige vind ik cijfers heel leuk, maar dan alleen als je ze kunt gebruiken om je bedrijf te sturen naar groei of meer resultaat. En daar zit nu net vaak het probleem.

 

Ik kom regelmatig bij bedrijven die te maken hebben met grote projecten die over meerdere maanden of zelfs meerdere jaren lopen. Denk hierbij aan bouwbedrijven, installatiebedrijven, tuinaanleg, sanitair-/keukenzaken of ook wel dienstverlening.

Hier hoor ik dan regelmatig dat ze maar geen maand- of kwartaalcijfers maken omdat deze toch geen goed inzicht geven. Het probleem zit dan vaak in het bijhouden van onderhanden projecten.

 

Kort gezegd zitten er bij deze bedrijven per maand grote schommelingen tussen kosten en omzet. De ene maand wordt er toevallig veel ingekocht voor een groot project en een andere maand wordt er veel gefactureerd omdat er net een project is afgerond. Je snapt dat hierdoor het resultaat per maand sterk schommelt en je tussentijds dus geen grip hebt op de vraag of je nu goed of slecht draait.

 

Dit is op te lossen door per einde van de maand in kaart te brengen hoeveel onderhanden werk je uit hebt staan en dit boekhoudkundig alvast bij je omzet te tellen. Hierdoor vallen de kosten en de bijbehorende omzet in dezelfde maand.

Stel je hebt een project aangenomen met de volgende inschatting vooraf:

Omzet 10.000

Kosten 8.000 (personeel en materialen)

Resultaat 2.000

 

Na een maand heb je 4.000 aan kosten gemaakt (manuren en materialen). Als je niks doet dan zit er in je resultaat van die maand een verlies van 4.000 op dit project.

Omzet 0

Kosten 4.000

Resultaat – 4.000

 

Omdat je 50% van je verwachte kosten hebt gemaakt, mag je boekhoudkundig ook 50% van je omzet meenemen. In dit geval dus 5.000 omzet. Zo zit er in je resultaat op dit project dat voor 50% gereed is een winst van 1.000.

Omzet 5.000

Kosten 4.000

Resultaat 1.000

 

Zo creëer je cijfers waar je wel wat mee kunt in de aansturing van je bedrijf.

 

Daarnaast is het altijd belangrijk om de hoeveelheid onderhanden werk te minimaliseren, je moet het namelijk voorfinancieren wat geld/rente kost en er is altijd een risico op het uiteindelijk kunnen innen van deze omzet.

Je kunt onderhanden werk op twee manieren minimaliseren:

1. Vooruit en tussentijds factureren in delen.

2. Zo snel mogelijk projecten afronden. Dit doe je met name door te zorgen voor een goede planning.

 

Het maandelijks opstellen van een onderhanden werk lijst helpt om iedereen bewust te maken om onderhanden werk te minimaliseren. Maandelijks kun je de lijst bespreken met de projectleiders. Waar kunnen we projecten versnellen richting een afronding?

 

Wil je eens sparren over meer inzicht in jouw cijfers (zonder taaie boekhoudkundige praat)? Plan dan direct hieronder een gratis Quick Scan.

Over Marjon Cremers

Mijn naam is Marjon Cremers, ik help ondernemers om het beste uit hun bedrijf te halen. Wil je eens sparren over jouw bedrijf en toekomstplannen plan dan hier een Zoom gesprek.

Andere blogs

Groeistrategieën

Waar liggen de groeikansen voor jouw bedrijf? Een vraag waar ik het veel met ondernemers over heb. Maar laten we eerst eens kijken wat groei

Idee Scan

Heb jij ook zo’n fantastisch idee voor je bedrijf in je hoofd, maar komt het er niet van om er mee aan de slag te

Van uitstellen naar aanpakken

Meer dan de helft van de ondernemers geeft aan wekelijks of zelfs dagelijks last te hebben van uitstelgedrag. Het lukt niet om te doen wat

Bericht van Sinterklaas

Beste ondernemer,   Sint wil je graag in het zonnetje zetten, Dit jaar zal wel gevoeld hebben als een estafetten.   Je hebt een speciale

E-Book

Dit E-book staat vol tips om los te komen van de waan van de dag en te werken AAN je bedrijf.

Vraag het hier gratis aan.