Groeioverleg

Groei zorgt voor frictie, ook wel groeipijnen genoemd. Hoe zorg je er nu voor dat deze frictie in je voordeel werkt en niet tegen je gaat werken?

Ik omschrijf het bij mijn klanten altijd als de vierkanten wielen. Wellicht ken je het plaatje wel. Twee man trekken hard aan een kar met vierkanten wielen die maar moeizaam vooruit komt. Erachter loopt iemand die roept dat hij de oplossing heeft, hij draagt ronde wielen met zich mee. Maar de twee man voor de kar zeggen dat ze hier geen tijd voor hebben.

Natuurlijk zou iedereen die dit leest in zo’n geval er voor kiezen om de tijd te nemen om de vierkanten wielen te wisselen voor de ronde en daarna in hoog tempo door te kunnen. Toch is dit wel wat in de praktijk in groeibedrijven veel gebeurd. Ik noem een paar voorbeelden van veelvoorkomende vierkanten wielen:

  • Gegevens dubbel invoeren.
  • Regelmatig iets bij collega’s moeten navragen wat niet vastgelegd is.
  • Vragen en klachten van klanten die voorkomen hadden kunnen worden.
  • Onnodig verplaatsen van orders/bestellingen/productiemiddelen.
  • Materialen of gereedschappen die (even) kwijt zijn.

 

Op een begeven moment kom je in een spiraal die een kant op gaat die je niet wilt: doordat je groeit heeft iedereen het druk, hierdoor ontstaan foutjes of misverstanden, het kost weer tijd om deze op te lossen en zo krijgt iedereen het nog drukker.

Bij een klant van mij zijn we dit jaar om deze reden gestart met een maandelijks groeioverleg. Één uur per maand met het hele team, van inkoop, tot verkoop, tot marketing, tot magazijn. De opdracht: benoem de vierkanten wielen die je de afgelopen maand tegen bent gekomen. Deze verzamelen we op een lijst en worden één voor één opgepakt en opgelost.

Geen klaaguurtje, maar samen knelpunten oplossen vanuit een opbouwende instelling. Zo mooi om te zien hoe dat er soms door de verkopers iets opgelost wordt voor het magazijn door simpel een kleine extra aantekening op de order te zetten. Of een veelvoorkomende vraag van klanten waar de receptie over gebeld wordt voorkomen wordt door een kleine aanpassing van de IT-ers in de automatische orderbevestiging. 

Gebruik frictie in je voordeel als indicator voor verbeterkansen. Wanneer plan jij het eerste groeioverleg in jouw bedrijf? Ik hoor graag hoe het gegaan is.

Wil je eens sparren over het aanpakken van jouw groeipijnen? Plan dan direct hieronder een gratis Quick Scan.

Over Marjon Cremers

Mijn naam is Marjon Cremers, ik help ondernemers om het beste uit hun bedrijf te halen. Wil je eens sparren over jouw bedrijf en toekomstplannen plan dan hier een Zoom gesprek.

Andere blogs

Avond van de Ondernemersduo's

Avond van de Ondernemersduo’s

Wat een toffe avond was dit! Bedankt voor alle aanwezige ondernemersduo’s. Bekijk hieronder de aftermovie, gemaakt door Henk van IJzendoorn van www.rewindproductions.nl  Alleen ga je

Samen ondernemen

Onderneem jij samen met een partner of compagnon en merk je dat jullie in de waan van de dag  niet altijd toekomen aan de ontwikkeling

Vierkanten wielen

Groeioverleg

Groei zorgt voor frictie, ook wel groeipijnen genoemd. Hoe zorg je er nu voor dat deze frictie in je voordeel werkt en niet tegen je

Groeistrategieën

Waar liggen de groeikansen voor jouw bedrijf? Een vraag waar ik het veel met ondernemers over heb. Maar laten we eerst eens kijken wat groei

Idee Scan

Heb jij ook zo’n fantastisch idee voor je bedrijf in je hoofd, maar komt het er niet van om er mee aan de slag te

E-Book

Dit E-book staat vol tips om los te komen van de waan van de dag en te werken AAN je bedrijf.

Vraag het hier gratis aan.