Grip Programma

Het grip programma is voor ondernemers die meer controle willen over hun bedrijf om zo resultaten te verbeteren. Je bent vanuit je vak of door een overname ondernemer geworden en gegroeid tot 5-50 FTE. Op dit moment merk je dat je vaak opgeslokt wordt door de waan van de dag en brandjes blussen. Hierdoor ben je onrustig en heb je te weinig tijd voor privé . Je ziet dat er meer potentieel in je bedrijf zit, maar komt er niet aan toe om hier aan te werken.  

 

Je bent op zoek naar grip op je bedrijf, zodat je zelfverzekerd en met energie kunt bouwen aan je team en onderneming. Je zoekt handvatten om het stuur weer in handen te nemen.

Hoe

De Gools aanpak is een half jaar of jaarprogramma met maandelijkse grip-sessies. Elke maand worden een aantal zaken opgepakt.

 

In de maandelijkse sessie bij jou op je bedrijf is er steeds uitgebreide aandacht voor: 

1. een specifiek grip-thema waarmee je meer inzicht in je bedrijf krijgt en weloverwogen besluiten kunt nemen.

2. een actieplan

3. overige zaken waar je tegenaan loopt.

 

Ook tussentijds mag je me altijd bellen of mailen met vragen of om even te sparren over iets waar je tegenaan loopt. 

 

Groeien is geen project,

groeien is een proces!

 


Wat

Tijdens elke grip-sessie werken we aan een grip-thema. Vaak vraag ik je voor de sessie alvast wat informatie te verzamelen. In de sessie bekijken, bespreken, structuren en analyseren we dit. Op basis hiervan kunnen beslissingen genomen worden en acties uitgezet. 

 

Mogelijke grip-thema's en analyses zijn: 

  • Productaanbod: kun je het productaanbod beter vergroten (of juist verkleinen)? op welke producten haal je de beste marge?
  • Prijsstelling: kun je mogelijk je prijzen verhogen? hoe ga je om met het geven van kortingen?
  • Kostprijs: reken je in offertes met de juiste kostprijs? Of laat je hier geld liggen?
  • Liquiditeitsplanning: hoe manage je je bankrekening? kun je klanten sneller laten betalen? kun je geld vrijmaken uit je voorraad of bedrijfsmiddelen?
  • Klantgroepen: waar haal je de meeste marge? kun je nieuwe doelgroepen aanboren (of zijn er juist klanten waar je beter afscheid van kunt nemen)?
  • Product ontwikkeling: hoe financier je dit? hoe kun je samenwerken met ander bedrijven? hoe bescherm je je ideeën?
  • Onderscheidend vermogen: wat maakt je uniek en waar trek je klanten mee?
  • Investeringsbeslissingen: wel of niet die nieuwe machine kopen? eerst een extra verkoper of eerst een extra monteur aannemen? 
  • Team: is je team compleet? functioneert iedereen naar wens? is er verloop? kunnen mensen zich voldoende ontwikkelen?
  • Timemanagement: hoe werk je zo efficiënt mogelijk?

 

Zoals je ziet zijn er veel thema's waar we mee aan de slag kunnen.

 

Groeien is geen project,

groeien is een proces!

 

De voordelen van deze manier van werken:

  • Je tijdsinvestering is gespreid, waardoor je het naast je reguliere werkzaamheden kunt doen. 
  • Elke maand worden er stappen gezet, waardoor je na een jaar een grote sprong vooruit bent gegaan.
  • Collega's kunnen geleidelijk meekomen in de veranderingen. Dit bevordert de slagingskans.
  • Er is voldoende gelegenheid om zaken te proberen en daarna bij te sturen of op te schalen.
  • Vooraf vastgesteld maandbedrag: gespreide betaling over het jaar en je weet precies waar je aan toe bent. Je kunt na elke maand opzeggen, brengt het na de eerste maand niet wat je verwacht had hoef je ook deze eerste maand niet te betalen. 

 

Let op! Deze aanpak heeft een langdurig effect.


Weten waar jij over 1 jaar kunt staan?

Wil je ook aan de slag om het komende jaar elke maand stappen te zetten in de ontwikkeling van je bedrijf? Stel je eens voor waar je over 1 jaar dan kunt staan.

 

Gratis inzicht - 30 minuten telefonisch

Via de contactpagina kun je een gratis telefonische afspraak plannen voor inzicht in je verbeterkansen en hoe je dit kunt aanpakken.